Hem » Tydlighet mot kunder och leverantörer

Tydlighet mot kunder och leverantörer

Läs mer om tydlighet mot kunder och leverantörer.

Så påverkas du

Olika branscher påverkas olika av inflationen – vissa mer, andra mindre. Att vara medveten om detta och samtidigt tydligt förmedla att inflationen är en del av verksamheten gör att den blir en naturlig del av vardagen, istället för en obehaglig överraskning.

Exempel utan insikt

Utan denna insikt kan både företag och privatpersoner fatta beslut som i längden blir förödande. Lånar du ut 1 000 kronor till 2 % ränta samtidigt som inflationen är 5 %, förlorar du i realiteten pengar. På samma sätt kan en matbutik köpa in bananer för 50 kronor kilot och sälja dem för 55 kronor – men om inflationen är hög urholkas vinsten trots att siffrorna ser positiva ut. När detta mönster upprepas i större skala kan konsekvenserna bli allvarliga, skada samhällen och i värsta fall slå sönder människors livsvillkor.

Var öppen

Att tala öppet med kunder och leverantörer om inflationens konsekvenser skapar förtroende och gör att prisjusteringar uppfattas som en nödvändighet snarare än ett problem. Det gör inflationen till en hanterbar del av vardagen istället för ett hot i skymundan.

Du kan göra detta enklare genom tydlig dokumentation – i prislistor, avtal, offertunderlag och policydokument. När det finns nedskrivet och transparent redovisat blir det lättare för alla parter att förstå logiken bakom justeringarna och acceptera dem som en naturlig del av samarbetet.

Intyg om tillämpning av inflation och KPI

I offerter, kundavtal, upphandlingar och bolagspolicyer kan ni tydliggöra att hela eller delar av era priser är kopplade till den allmänna prisutvecklingen i samhället. På så sätt visar ni uppskattning mot era kunder genom att vara öppna med att prissättningen påverkas av inflationen.

Beställ intyg om tillämpning av konsumentprisindex och inflation.

Senaste artiklar